Det gode WordPress klik

Opdaterings klik’et i WordPress

Wordpress Plugins - Opdater?

Jeg nyder, at opdaterer ting, specielt plugins og temaer i WordPress som er mit ynglings program online!
Jeg kan slet ikke lave være… Jeg elsker, at læse de nyheder om rettelser og tillæg af smarte nye ting… Det holder mig ‘up to date’ m.m.

En kort baggrund

Forleden sad jeg med en god gamle kunde, der havde fået lavet et par ”hack/tilretninger” af et reklamebureau.  Ofte har et site sine egne små finurligheder og ejerens ønsker tilgodeses ofte med små kodestumper, som man nemt kan komme til at overskrive!! For ikke at nævne sprog filer – Disse tager meget tid, at oversætte og få tiltale-formen og tonen afpasset til sitet og ejeren.

Reklamebureau havde overskrevet noget gammel kode, der stadig var aktuelt for kunden….!!! Men havde kun sikret sig, deres egen kode virkede. Kampagnen startede… Masser af ny kærkommen trafik og masser af besøgende…. Men købsprocessen var slået ”halt”… En kode-konflikt!

Det blev dyrt for kunden, der jo ikke forstår noget af al dette, (skal han/hun heller ikke nødvendigvis). Jeg blev sat i DEF-CON 5 beredskab og måtte på en EXPRESS fix’er-opgave… Defcon forklaring

Jeg kunne relativt hurtigt finde fejlen!
Men rettelsen ville få reklamebureauets koder til at stoppe! Heheheh Så kan de lære det! De ville have flere penge, for at gen-installere den samme (ikke virkende) kode!! Stakkels kunde! (De slås vist stadig).

Pointen er ikke reklamebureauet, de kan som regel deres kram. Pointen er, at grundet større og større trusler online omkring hacking, angreb, ‘cyber crime’, malware, vira etc. Skal vi øge sikkerheden, det har vi (vist nok) styr på!

Så det er IKKE bare, at opdaterer…. (klik’e-glad)

Jeg skal som regel lige først sammenligne store mængder (GB) af data og checke, at de nye opdateringer, IKKE bare lige overskriver – allerede KØBT kodestumper, tilretninger i design, funktioner etc.
Hvis alt er ok, og jeg kan læse mig frem til, at de nye opdateringer sandsynligvis IKKE laver rod i en kundes ”særheder”…. Tager jeg lige en TOTAL backup (Database & filer, TID: 15 min)

Stop de automatiske klik opdateringer

Så opdaterer jeg…. Og krydser fingre!

Derefter skal jeg, checke online at ”særhederne” stadig er der! – Shop & Købs processen virker etc. Altså efterlade kundens side frisk, ny og velkørende!

Går det galt pga. en lille kodestump hist eller pist, kan jeg sidde flere timer med fejlen, besøge support sider, oprette sager hos diverse plugin- programmører, der jo gratis har leveret funktionen, som de koder i deres fritid. Jeg har ofte ventet i flere måneder på rettelser og opdateringer.

Går det godt – bruger jeg vel små 35-50 minutter pr. site.
Der kommer ca. 3-8 opdateringer pr. uge. Selve WordPress core er i snit hver 6 uge

Hver måned er det små 4 timers arbejde pr. kunde – Når det går godt altså!TIDSFORBRUG

Men der er mere i det…

Et andet element er, at efterhånden som sådanne installationer bliver mere kompleks, er risikoen for at en opdatering af et bitte lille plugin, kan koste mange timers arbejde.

Lad mig give et lille eksempel fra den virkelige verden og på en WordPress installation med et shop system, betalings Gateway – altså en normal installation, der SKAL være i drift, det jo er en forretning, der skal tjene penge.

“Der er kommet en ny version af WordPress
Bare et klik og så vupti, den er på plads!
Så kommer der 7 plugins op og melder klar til den nye version – Klik igen
Tidsforbrug – 5 min.

Klik dog - Opdater din blog

Men ak!… Den nye version af WordPress får et par ældre plugins, til at vride sig… en eller anden funktion, er ikke længere ”sikker”, så den er blokeret. Men den funktion blev brugt af et plugin!?
Research tid 45 minutter.
Opret support sag – beskriv og dokumenter: 30 min.
Designet i kundens shop er “hjemmehakket”. Dette understøtter nu ikke det nye (JQuery) sprog – Så slideren er KAPUT – Shop-produkterne skubbes rundt på siden – kurven er forsvundet!
Tidsforbrug mellem 4-12 timers arbejde! Mindst – Måske udgifter til en ekstern programmør for redning af sitet og få det hele på plads!
Efter check – 1 time

Jeg tror nok pointen er slået fast nu…

Det er kun et par klik – at opdatere en WordPress. Men det kan gå grueligt galt…

Beskeden jeg fik fra kunde…. ”Jeg havde da ikke bedt dig, om at opdatere – Den hænger du selv på!”  What!!!!

Ærlig- & Venlighed

Jeg har altid været venlig, jeg holder altid alle mine kunders WordPress blogs ‘up to date’ ‘Free Of Charge!’  Da jeg selv nyder, at alt bare er nyt frisk og velkørende. De nye smarte funktioner kan jo betyde mere omsætning, bedre kundeoplevelser og meget andet… Jeg har lokale backup diske på 6 Terabyte med 5-10 generationer af hver kunde liggende i skabet og på eksterne servere (Cloud). (Min venlighed koster mig dyrt).

Men nogle gange får verden banket venligheden ud af mig… Så jeg må slikke mine sår og sige: Jeg opdaterer IKKE længere bare med ”WP-Klik” mine kunders WordPress.
Fremover er det kundes eget ansvar, hvis noget går galt under en opdatering… Løsningen er: …. Et abonnement på WP-vedligeholdelse.

Ny WordPress opdaterings Service i Apoteket
Site abonnement med og uden shop: WordPress Opdaterings Service

Abonnementet indeholder: Opdateringer og 1 timers hjælp til fejlfinding eller genetablering af tidligere backup efter en ”Mislykket” opdatering. (Forudsætter backup forefindes).

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar