Tips til at vælge et WordPress-tema til din virksomhed.
Bruger du WordPress for første gang?
#1 Andre mennesker vil påvirke dit website.
Det vigtigste, du skal vide om WordPress, er, at når du køber et tema, er du stadig knyttet til udviklerne; ‘ejerskab’ er meget løsere, end du måske ellers antager. Det er som at leje en lejlighed, hvor du kan ændre, hvad du vil, og du kan beholde ændringerne, men det grundlæggende er altid underlagt ‘opdateringer’; mens du selvfølgelig leger med ‘indretningen’ og hvordan du vil have dine værelser indrettet, styrer udviklerne stadig VVS, elforsyning osv.
Så hvad er problemet? Intet, hvis du er en IT-nørd eller har adgang til webmaster-tjenester!
Hvis ikke, skal du være opmærksom på, at nye opdateringer nogle gange forårsager konflikter med andre installationer og kan forårsage problemer … dvs. pludselig ser siderne mærkelige ud, ting er ikke længere synlige … eller dit website kan gå offline!
#2 Når du indlæser temaet, vil det være tema-demoen!
Forelsk dig ikke i, hvordan et WordPress-tema ser ud på demosiden. Alle temaer ser dejlige ud, når de er blevet konfigureret af udviklerne. Ja, hjemmesiden kan se lige så attraktiv ud, men husk, at den tekst og de billeder, der bruges, er blevet layoutet på den mest attraktive måde. Selvom udviklere måske tilbyder mange demoversioner, skal du stadig genskabe hjemmesiden, som du vil have den. Du vil omarrangere sider og overveje, hvordan du vil ændre ting.
Ikke nok med det, men demoen har brugt tekstblokke for at få det til at se balanceret ud, men du har måske meget mere tekst, der ikke skaber balance og får dine sider til at se uattraktive og uprofessionelle ud.
Så i stedet for at forelske dig i et demo-website, som det er, skal du virkelig være opmærksom på at tænke over, hvordan du vil have dit website til at se ud, og derefter se på funktionerne og mulighederne for ting, der nemt kan ændres. Alle de kreative, smarte ting er meget fristende at købe ind i, men har du virkelig brug for dem? Mange temafunktioner kræver meget mere WordPress-viden (eller endda kodningsviden), end du er klar over, så hold det så enkelt som muligt. Hvis du allerede har IT-hjælp, så spørg dem om deres mening!
Selv hos BizDoktor, selvom vi har masser af erfaring, anbefaler vi altid Enfold WordPress-temaet, som vi derefter redesigner til hver klient. Vi er meget tilbageholdende med at arbejde med andre temaer, medmindre det er noget, der kræver specielle funktioner (f.eks. et hotelbookingsystem). Hvert tema skal læres, bare at installere temaet er den nemmeste del!
#3 Falder du for billederne eller designet?
Når jeg diskuterer design af et website med en klient, sender de mig normalt links til website-temaer, de elsker. 9 ud af 10 gange insisterer de på, at det er det tema, de vil have! Når dette sker, fjerner jeg alle billederne fra det website, de er “forelskede i”, og tager et skærmbillede (som du kan se ved at klikke på eksemplet til venstre).
Så spørger jeg: “Når du ser på dette tema nu, hvad er det præcist, du elsker ved det, som vi skal beholde i dit design?“. Den sædvanlige reaktion er overraskelse og skuffelse, når de indser, at de er forelskede i “følelsen” af websitet og ikke de faktiske funktioner.
I eksemplet til venstre opleves al tiltrækningen på grund af billederne, og billederne er blevet harmoniseret på hele siden i forhold til “farve”.
Den midterste sektion, hvor der er seks billeder, er blevet omhyggeligt designet til at skabe harmoni, og det er meget sværere, end det ser ud til at skabe, især hvis du er fast besluttet på at bruge de billeder, du allerede har.
Pointen er, at så længe et tema opfylder de funktioner, du har brug for, kan indhold og billeder findes eller arrangeres for at skabe et attraktivt website, der gør dig glad for det tema.
De fleste af de hjemmesider, jeg har designet og bygget, er blevet skabt ud fra Enfold Gym Demo, som du kan se, ligner slet ikke nogen af de hjemmesider, jeg har designet, når man ser på tidligere designeksempler. Men alle de nøglefunktioner, jeg muligvis har brug for, er indbygget i Enfold-temaet som en mulighed.
#4 Download af gratis website-temaer.
Tænker du stort nok? Hvis du har til hensigt at sikre en virksomhed online på lang sigt, skal du huske på, at du sandsynligvis vil implementere en webshop og andre mere tekniske krav senere.
Utålmodighed er en af de hårdeste opgavestyrer i erhvervslivet. Vi forstår iver efter at downloade noget gratis og komme i gang, men inden for kort tid vil du sandsynligvis indse, at det ikke er tilstrækkeligt til din virksomhed, og så vil du gerne ændre dit tema.
Har du brug for support? Du får ikke support med en gratis download, og medmindre du er en tekniker eller har teknisk hjælp, har du sandsynligvis brug for hjælp. Hvis du beslutter dig for at købe et tema (og de er virkelig lommepenge i betragtning af, hvad de tilbyder din virksomhed), skal du altid se på den support, du får. Se på, hvor ofte spørgsmål besvares, og om der rent faktisk er en omkostning involveret?
#5 Kompatibel med markedet?
Sørg for at temaet er:
- Responsivt;
- Kompatibelt med den seneste version af WordPress (bare Google ‘den seneste version af WordPress’);
- Kompatibelt med ethvert shopmodul, du har brug for at installere, f.eks. WooCommerce, Shopify, osCommerce osv.;
- Kompatibelt med de fleste browsere (Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari eller Microsoft Edge osv.)
Konklusion
- Tænk over de funktioner, du virkelig har brug for på dit website. Har temaet dem?
- Er temaet populært, har god support (dvs. besvares spørgsmål hurtigt)?
- Er dette et seriøst forretningswebsite eller bare en hobby? I så fald skal du overveje at outsource hjælp.
- Sørg for, at temaet holder trit med markedskravene til visning.
- Er temaet veldokumenteret med adgang til dokumentationsinstruktioner?
Undgå den utålmodige handling at tænke “Jeg downloader bare et gratis tema og kommer i gang“, fordi du vil læse, at det er ‘nemt’ at ændre temaet, men forvent ikke, at den nye ‘hud’ flytter alt på plads, som du forventer det. Du bliver nødt til at justere ting, så hvis du ikke ved, hvad du laver, er vores bedste anbefaling at få nogle råd. Forklar, hvad din plan er, og bed om råd om den mest effektive måde at opnå det, du ønsker, så du ikke kun sparer dig selv tid, penge og frustration, men du giver også mulighed for udvidelse og ændringer i fremtiden.
Avoid the impatient move of thinking “I’ll just download a free theme and get started”, you will read that changing the theme is ‘easy’, but don’t expect the new ‘skin’ to move everything into place as you expect it… you will need to tweek things so if you don’t know what you are doing then our best advice is get some advice. Explain what your plan is and ask for advice on the most effective way to achieve it so you are not only saving yourself time, money and frustration… but also plan for expansion/changes in the future.