Webstrategi – Webshop eller ej
Hvilke overvejelser og web-strategi bør du gøre dig når du ønsker, at åbne en webshop?
Dot com feberen raser stadig …
I mange virksomheder, i deres ejere og i skabs-direktører (folk, der stadig er lønmodtagere men har drømmen om, at blive selvstændig). Formuer er allerede skabt og skabes hver dag på internettet, så som kraftigt fluepapir trækkes vi alle i den retning. Og Internettet er en “afspejling” af hvad mennesker gør det til, igennem deres overbevisninger… eller sagt på en anden måde:
Internettet er den totale sums gennemsnit af det enkelte menneske der deltager.
Det forklarer jo en del… nemlig:
- Søg og du skal finde (Her sidder google på kransekagen.)
Det du søger – finder du – så starter du negativt, finder du også negative svar og omvendt. - Det man siger er man selv – Input = Output. Det du putter ind får du tilbage. Crap in giver Crap out.
I ethvert menneske ligger kimen til det negative og det positive. Så vi har alle det frie valg til at vælge godt eller ondt. Gud ske lov vælger de fleste af os mennesker det gode, bevidst! Nogle benytter dette valg til at “støje” på nettet i form af at lægge ureelle “muligheder” frem som noget positivt. Det er ærgerligt, når man støder på den slags, men ak det er netop dette vi alle har i os… valget og det skal man ikke tage fra os.
Men man kan navigerer udenom disse ærgrelser og selv starte med at sørge for at ens eget materiale/udgivelser er i orden. Når jeg hører at en virksomhed ønsker at komme på Internettet, har jeg derfor en række spørgsmål, med overstående i tankerne, tjekker jeg at, der faktisk er en positiv intention og at det der skal ud på nettet også har værdi for modtageren. Der er jo skidt og møg nok at sorterer igennem!
Markedspladsen på internettet er uendelig stor som vores eget univers. Så der er plads til alle i et vist omfang!
Check liste: Er en webshop det rigtige valg?
Jeg har denne drøm om, at jeg skal sidde derhjemme bad min skærm og bare sende lidt e-mails, og pakke et par pakker om dagen. Jeg har beregnet i mit lille MS-Excel regneark, at jeg blot skal sælge til 3 kunder om dagen for, at tjene det samme som mit fuldtids job giver mig i løn.
Jeg har endda været i banken og de vil gerne låne mig 20.000,- kr. som start kapital – nu har jeg jo set, at man kan få hjemmesider med masser af plads til 9,- kr. pr. måned… Så de tyve tusinde rækker da langt (?!!).
Ohhh milde himmel. Sådan er det ofte, at nye shop ejere tænker! 😯
Men fra toppen… Drømmen er der, der er også udført lidt handling, så der er håb! Hvis du tror, at en web-løsning koster 9,- kr. eller at 20.000,- kr. rækker til en online shop med sus og gang i salget? Så må jeg nok lige tjekke om der er andre færdigheder tilgængelig!
Nogle kommer med en fætters teenager, der har læst sideflappen på en æske OTA-solgryn og derfor ved alt om internet, html, java, og andre fagord i IT-verden…
Hvis du ikke har professionelle folk eller selv besidder disse færdigheder, så undgå at blive afhængig af en teenager for tidligt i processen!
Du kan naturligvis (som jeg) sætte dig godt tilrette og købe en masse online kurser og online-møder, der hvis de skal have nogen effekt alle er på engelsk og forgår om natten i DK (da disse udbydes i USA eller down-under i Australien). Så efter en masse kurser og udgifter, kan du selv smede et par sider sammen med java, scripts og andre finurligheder. Måske ikke særligt godt, da design ikke var med i kurset!
Så aben skal flås på en anden måde… Mange tyr til “open source” altså gratis software og det kan sagtens være en super vej. Mange “open source” systemer har hurtigt vokset sig store og power fulde. Men igen, da det er gratis, skal du selv kunne en del teknik. Så det hele afhænger af to ting:
- Har du selv færdighederne og er du IT kyndig nok med masser af gå-på mod (og tålmodighed)
eller - Har du en mindre formue til at købe professionel hjælp til diverse opgaver
Den ene udelukker ikke den anden, og man kan da finde alle metoder og veje. Hvor der er vilje er der håb. Så er man “uden midler” men har masser af “egen tid” og vælger man en vej igennem open source, kan man da komme en lang vej og derud af men om det virkelig er den rigtige prøvelse for din drøm er uretfærdigt at byde dig?!
Giver du din drøm det “skud” den fortjener? Eller holder du igen på dele af den, pga. smålighed, for små sko, eller “fornuft”…?
Uanset hvad… så lad os komme videre med shoppen, efter princippet de fleste vælger, vi starter forsigtigt og tjener lidt penge, så investerer vi i en større løsning og bygger efterhånden… det er nok det smarteste, mange vil ånde lettet op og sige “sådan – det vælger jeg.”
Men lad mig våge pelsen (baseret på erfaring) hvis du tager det smarte og fornuftige, så havner du lige der hvor alle de andre shopejere er…. lige midt i puljen, der kaldes for “overlever kun og lige”det er IKKE nok til, at basere din drøm på eller at have opgivet det trygge 8-16 job!
For at få succes med en webshop, skal der investeres tid og penge i en række ting (fantastisk hvis du selv kan / ønsker at gøre disse og ved hvordan) Tag dog 14 dages ferie fra jobbet og kravl igennem en million sider på internettet, husk på hvad jeg skrev i indledningen, du skal altså kunne sorterer og skelne imellem hvad der er rigtigt og forkert….
Nu skal jeg ikke tage pusten fra dig men jeg vil bare åbne dine øjne lidt for hvad der kan vente dig som shopejer. Jeg har i mange år drevet et “lukket forum” for virksomhedsejere og har dagligt mødt, deres frustration, forventninger og overraskelser over priser og abonnementer for programmering, design etc.
Tilbage til de ting der skal investeres i: (dette får indflydelse på din mission og forretningsplan)
- Research: marked, produkt, konkurrenter, position, pris, målgruppe, ROI,
- Niche, styrker/svagheder, politikker, handelsbetingelser, leverandører, leveringer
- Smertegrænser, daglige gøremål & salgstal, forecast, budget og forventninger…
Nu er de fleste så trætte , at de allerede er på vej tilbage til “jobbet”! 😎
Men dem, der gør disse ting bare “nogenlunde” kommer langt! Der er væsentlig forskel på succes eller at give op. 99,9 procent af alle dem der giver op, opnår aldrig succes. Men… fakta er at det i dag er nemt at få oprettet en “hurtig” demo-shop og så føler men jo at man er “i gang”. Tja så lad os tage den omvendt! og bagfra!
Nu er vi i gang og shoppens design, teknik og sammensætning er ikke “logisk” nok for vores nye shopejer, så behovet for support, hjælp og den slags stiger pr. time. Men vi klarer skærende, og får stablet lidt på benene, plaster løsninger, der ofte skal skiftes, da blodet stadig løber ud. Løsningen var hurtig, så vi skal ofte gentage processen og det er manuelt arbejde!
Jeg bryder mig faktisk ikke om arbejde, så jeg elsker derfor at automatiserer alt!… Det er faktisk, det jeg brænder for, at få en maskine til, at gøre mit arbejde, så jeg ikke skal rører en finger… Computer er vilde, de kan udfører mange millioner instruktioner pr. sekund (mips) jeg skal bare bede om dem på den rigtige måde, så gør den det, så længe jeg ønsker det! – Prøv det med et menneske!! Det duer ikke…
Hvad skal du overveje?
I korte træk
- lager – hvor meget og hvor, papkasser til forsendelse, indpakning, porto, genkøb vs. investering
- Hvordan skal folk finde min shop? Online markedsføring, budget, kampagner, netværk
- Er du klar til at gøre en indsats, uanset hvad?
- Har du pengene til investeringen for at få en god webshop?
Hvor dygtig er du til IT? Computer – det er ikke nok at være “super-bruger” i MS-Office pakken – Skal du evt. på kursus?
Hvad skal jeg vide om hvilken betalingssystemet jeg skal benytte i min shop? (Hvem betaler gebyret, politikker etc.)
Hvilken forskel vil det gøre for mig, hvis jeg har 10 produkter eller 1.000 produkter?
- Din tid, hvis du taster/oprette produkterne i shoppen
- Penge hvis en anden skal administrere din webshop – eller et filter, der kan importerer disse automatisk!
Hvor seriøs skal jeg være, hvis jeg ønsker en netto indtægt på mindst 50.000,00 kr. pr. måned?
Med hvilke værktøjer kan / skal jeg bygge min kundebase?
Der er mange muligheder, alt efter økonomi og færdigheder – men den bygger jo ikke sig selv! Skal der investeres i online kampagner som Google Adwords, banner reklamer, link byt og den slags? Hvad skal designeren vide om min webshop? Skal du benytte dig af en designer?
En designer har generelt fokus på det visuelle tema [kaldet skin] og i den forbindelse med projekteringen bør han vide:
- Hvem dine kunder er, og deres indkøbsmønstre, hvad der motiverer dem til at købe.
- Har du planer om at ændre temaet i fremtiden, og hvor ofte? (sæson, årstid etc.)
- Din vision som du ser shoppen i dit sind, hvordan det ville se ud for dig. Hvad du forstiller dig af farver etc.
Det var da godt du fik gjort dig nogle tanker inden, du kom i kløerne på en designer, som ofte har høje timepriser, nu kan du forsyne ham/hende med konkrete oplysninger så arbejdet med din shop kan skride frem som planlagt.
Som shopejer, skal du ikke bare sælge varer, du skal også arbejde med dine leverandører, forhandle nye aftaler på plads, pleje dem du udvælger og behandle dem godt som dine kunder. En kunde er *kun* kunde så længe du behandler dem som en *kunde*.
En klog shopejer, har som regel en eller flere kloge rådgivere, der har relevant erfaring og forbindelserne i orden. Dette kan sparer shopejeren for mange ærgrelser og penge.
Konklusion:
- Skal du vælge en online e-handelsløsning?
- Ja: Hvis du har noget at bidrage med til det marked du vil ind på?
- Ja: Hvis du har tid, (penge) og evner til “what ever it takes!”
- Ja: Hvis du vil undværer lidt familie og fjernsys-liv fremover
- Nej: Hvis du ikke giver din online drøm et velfortjent “skud” fra hjertet
- Nej: Hvis du let giver op og ingen tålmodighed har
- Nej: Hvis du tror du bare skal gemme dig bag en skærm, uden kontakt til kunder/leverandører pr. telefon
En sidste kommentar:
Hvis denne artikel skræmte dig: undskyld det var ikke meningen – men så er det nok ikke en webshop du skal bygge, så har du da fået det afklaret.
Hvis denne artikel gav dig håb og lyst til mere. Så vid at, der er rigtig mange facetter, metoder og måder at bygge webshops på, dette er kun lige en rids i lakken på flagskibet. Internettet er fyldt med hjælpsomme sjæle, der deler og øser ud af deres viden , jeg har selv lært rigtig meget igennem disse ivrige sjæle, men jeg har også erfaret at iveren ikke altid er det samme som kvalitet eller “rigtigt”. Men med et godt hjerte, en kraftig og fokuseret mission skal det nok lykkes. Så klø på og vær ikke tilbageholden med at spørge om hjælp. At finde den rigtige rådgiver, der kan “sparke” tingene på plads og give dig lidt modstand er nemt.
Wordpress WebShop Optimering